Uncategorized

USAHA TAKDA HASIL? ======== Bila Allah uji usaha takda hasil. RAMAI akan pilih jalan keluar ni.. 1. Buat benda lain 2. Stop buat apa dia dah buat 3. Tak konsisten buat dan terus putus asa. 4. Salahkan orang lain. HUHUHUHUHUHU Jarang dia nak buat benda ni bila diuji. 1. Cek kenapa usaha tak jadi 2. …

Read More »

Cabaran=kejayaan. . Followlah orang yang selalu ceritakan cabaran. Bukan yang sentiasa cerita yang indah-indah. . Sebab hakikat kejayaan itu mesti ada cabarannya. Mana mungkin orang yang tak pernah diuji terduduk akan berjaya melantun setinggi awan. . Stop cerita yang indah-indah kerana kita akan menarik orang yang tak tahan lasak datang dalam hidup kita. Sebab bila …

Read More »

FTR will rise again. Sebelum ni kita dah buat jualan sebanyak 7 juta keseluruhan. . Now, may Allah ease everything to achieve the target for the first 10 million. InshaaAllah. . New year with new starting for new mission and team developement. . Ya Allah hadirkanlah orang-orang yang betul dan tepat dalam team staff dan …

Read More »

Jom baca doa ni. . Ya Allah yang maha kaya lagi maha memberi. Yang maha pengasih dan maha penyayang. Segala puji bagi Allah tuhan semesta Alam… . “Kami berdoa dan memohon kepadamu ya Allah akan keberkatan kepada para pewakaf semua… dengan doa ini juga kami meminta dan merayu agar engkau memberikan kami kemampuan untuk berwakaf …

Read More »

Jika rumahtangga diuji dengan. . 1. Pasangan curang 2. Pasangan tak bekerjasama 3. Anak-anak 4. Kewangan tak stabil 5. Pasangan tak solat 6. Pasangan ego tak boleh ditegur . Tak kira suami atau isteri… bersabarlah. Jangan sesekali fikir untuk bercerai. . Kerana jalan cerai itu adalah hasutan syaitan yang kemuncak untuk merobohkan masjid dibina. . …

Read More »

Ketika rasa lelah dan penat mengharungi hidup… . Rasa lelah dan letih melaksanakan tanggungjawab dan amanah… . Terlupa sebentar niatnya untuk Allah. Muhasabahlah… . Tandanya? . Mula sedih dan marah Mula merungut dan menyalahkan Mula komplen dan tidak puas hati . Cepat-cepat cakap pada diri sendiri… . Aku ikhlas melakukannya kerana Allah semata-mata. . Sahaja …

Read More »

2023… . Hidup nak lebih dekat dengan Allah. . Hidup nak lebih akhirat oriented. . Hidup nak lebih tenang dan bahagia. . Hidup nak lebih khusyuk dalam solat dan ibadah. . Hidup nak azam jadi muslim dan muslimat yang lebih baik. . Hidup nak lebih berjaya dunia dan akhirat. . . Tapi bagaimana caranya? Masalah …

Read More »

Orang yang nak jadi ahli syurga… hatinya mesti bersih dari perasaan… . Hasad Dengki Iri Benci . Sentiasa maafkan orang Sentiasa doakan orang Sentiasa sabar bila diuji Sentiasa redha dengan ujian Sentiasa Ikhlas dengan amalan . Mampukah kita jadi ahli syurga? . Layakkah kita jadi ahli syurga? . Sedangkan hati kita masih diselaputi dengan penyakit-penyakit …

Read More »

KENAPA TAKDA SALES? . 1. Ada ilmu tapi tak amal . 2. Takda ilmu tapi tak belajar . Dua ni akan buat kita stuck dalam bisness. . Bisness ni adalah proses. . Kena ada dua kunci ni. . Untuk no satu.. Kena ada sikap rajin untuk konsisten buat apa yang kita dah tahu. Dah belajar …

Read More »

Lebih baik berniaga dari meminta-minta. . Orang berniaga sungguh adalah lebih baik daripada orang yang meminta-minta kerana mereka mendapatkan rezeki melalui hasil usaha mereka sendiri. . Berniaga sudah tentulah mahukan keuntungan. . Siapa yang berniaga mahu rugi? Tiada. Sebab matlamat berniaga adalah membuat keuntungan. . Masalah ramai pembeli atau customer adalah mereka sibuk mengira-ngira keuntungan …

Read More »

Ustaz bagi tips rahsia nak Allah makbulkan doa kita. . Katanya… berdoalah agar Allah ampunkan dosa kita dan ampunkan seluruh dosa ummat Muhammad yang Islam. Berdoa agar Allah masukkan seluruh ummat muhammad ke dalam syurga. Muslimin dan muslimat. Doa dengan ikhlas. Nak mereka sama-sama Allah ampunkan dosa dan masuk syurga. Doa untuk mereka seperti kita …

Read More »

KESAKITAN SEORANG ISTERI. . BURN OUT. ========= . Bila kita mengharapkan orang faham kita terutamanya. Percayalah.. mereka lelaki takkan pernah faham. . Sebab mereka adalah satu makhluk yang tak faham bahasa tersirat. Mereka hanya faham bila kita terus terang. Bahasa yang straight. Kalau nak makan pisang goreng kena cakap nak makan pisang goreng. Bukan cakap …

Read More »

[Buat bisness tapi hidup makin jauh dari Allah] . Tak sempat nak baca sehelai mukasurat Al-Quran pun. Rasa useless sangat-sangat. . Balik jauh malam, penat. Lepas tu duduk disofa empuk tanpa segera menyiapkan diri untuk terus mandi dan solat. Menangguh-nangguh. Nantilah buat. Bisik hati kecil. Akhirnya tertido sampai ke pagi. . Hanya solat wajib sahaja …

Read More »

Nak viral, nak banyak followers, nak orang beli produk punya pasal sanggup buat marekting jahat. . Ajak orang kecam. Ajak orang mengumpat. Ajak orang mengata. Ajak orang menfitnah. . Allahu besarnya dosa. . Ustaz kata. Nak buat marketing sekalipun. Janganlah sampai buat marketing yang boleh mengundang kencaman, kejian makian. Sebab berapa ramai akalnya cetek lagi …

Read More »

Kenapa dah jaga solat, dah solat awal waktu tapi masih tak tenang hati, hati tak redha dan doa masih tak makbul? . Jawapannya bukan pada jaga solat dan solat awal waktu itu yang diambil kira. . Tapi pada solat yang hadirnya “keKHUSYUKkan” . Berapa banyak solat yang tak takda kualiti? Tak khusyuk? Dah berapa lama …

Read More »

Fokus pada perkara buat kita yang berfaedah. . Perkara lain yang bagi tekanan, serabut dan risau usah tengok dan baca. Boleh buat kita lari fokus. . Tak perlu ambik tahu hal tak penting. Fokus akhirat. Fokus tengok benda-benda yang buat kita bertambah kesyukuran. Baca tulisan-tulisan yang boleh tenangkan hati atau baca buku untuk tambah ilmu. …

Read More »

Harta yang ada dalam tangan kita sekarang ni bukan kita punya. . Allah punya. . Kalau duit dalam bank ada juta-juta pun tetap bukan kita punya sebab Allah bagi pinjam je. . Bila-bila masa dia boleh ambil balik. . Anak, isteri suami, mak ayah, dan segala yang kita ada di sekeliling kita semuanya pinjaman. . …

Read More »

Jangan takut sekiranya kita jatuh atau miskin. Perniagaan kita tak maju. Sebab kita sakit dan sebagainya… tapi takutlah kalau kita miskin hati dari mengingati Allah saat kita diuji. Takutlah amalan kita miskin. Zikir kita miskin. Selawat kita miskin. Dan kita makin jauh dari Allah. Sebaik-baik ujian adalah apabila ujian mendekatkan kita kepada Allah. . Jika …

Read More »

Sometimes bukan kita tak dapat sales sebab kita tak buat marketing. Dah buat marketing dari pagi ke malam tapi rezeki masih belum kunjung tiba. . . Tapi… Rupanya kita tak cukup selawat kita. Rupanya kita lupa istighfar kita. Rupanya kita lewatkan solat kita. Rupanya kita tinggal sedekah kita. Rupanya kita lalai zakat kita. . . …

Read More »

Sakitnya… Allahu. . Sakit seksa. Allahu janganlah derhaka dekat ibu. Insaf… . Beranak kali ni sakit azabnya memang rasa macam nak mati dah NY. Mengucap je tak habis-habis. . Sakit yang tak pernah NY rasa sebelum ni. Sakit sangat-sangat. Tak tahu nak cerita dan gambarkan rasa sakit tu. Mungkin sakit kematian begitu? Malah lebih sakit …

Read More »

Ketika hati marah tak dapat apa yang kita nak. . Jalannya sabar. Tahanlah. Sabarlah. . Sebab lepas sabar tu Allah bagi hikmah yang besar. . Tak kiralah isu apa pun. Sakit ke, penat ke, dll. Contoh… kita nak cepat sesuatu benda. So kita arahkan yang berkenaan bergerak. Tapi dia buat dek je… . Padahal benda …

Read More »

Allah kan ada. ? . Dia beri nikmat Dia juga yang tarik nikmat . Kalau dia beri sakit, dia jualah yang menyembuhkan. . Ingat. Doa tu juga usaha. Doa tu juga ikhtiar. Doa tu juga ubatnya. . Kan ada je orang yang malas berdoa. Malas berdoa maksudnya malas berusaha. Orang macam ni tak percaya dengan …

Read More »

Proses… ianya perit. . Mesti diiringi air mata pedih. Mesti diringi hati gundah dan debar. Mesti diiringi dengan ketidakpastian. . Tapi lepas proses perit dan sakit tu, Allah hadiahkan dengan nikmat tak ternilai harganya selepas tu. Tak kisah apa bentuk nikmat sekalipun. Apatah lagi nikmat yang tak boleh dijual beli dunia dan akhirat. . Maka …

Read More »

Allah memuliakan seseorang kerana ILMU

Ramai upload pasal makanan viral. . Kita lawan dengan upload buku banyak-banyaklah… . Allah memuliakan seseorang kerana ILMU. . Makanan rohani lebih utama dari makanan fizikal. Untuk menjaga perut dari penyakit dan hidup berasaskan sunnah. . Orang yang hatinya dekat kepada Allah akan memfokuskan amal kepada 3 perkara. . Iaitu: 1. Kurangkan makan. Makan apabila …

Allah memuliakan seseorang kerana ILMU Read More »

Senyumlah walau hidupmu terasa pahit saat ni. . Niatkan terus setiap kali bangun dan tidur kerana Allah sahaja. . Pandang sekeliling dan carilah apa yang engkau syukuri. . Sebutlah Alhamdulillah sebanyaknya. Ingat Allah banyak-banyak. Syaitan akan gagal menembusi kita. Baca doa pelindung banyak-banyak. . Kurangkan melihat kemewahan dan kebahagiaan orang lain jika ia membuatkan kita …

Read More »

Wakaf adalah pahala jariah yang mengalir tanpa henti

Keadaan seperti NY sedang membayangkan dan ternampak-nampak arwah ayah sedang duduk diatas kubur mencari-cari pahala apa nak dikutip lagi. Ternanti-nanti dari anak-anak. Allahuakbar. Rindu ayah… . Beberapa hari lepas, NY didatangi oleh seorang agen wakaf buku sejarah islam… . Bagus bukunya. Nak disedekah kepada pelajar tahfiz sebagai kitab pengajian tamadun islam. . Dengar penerangan apa …

Wakaf adalah pahala jariah yang mengalir tanpa henti Read More »

Orang yang paling suka bersedekah no 1. Rasulullah

Kesian agen wakaf kena marah dan kena sindir dengan prospek yang diorang buat follow up ajak berwakaf. . Kastemer: Kenapa nak follow up hari-hari??? . NY senyum jelah… . Sahabat sekalian…sedekah ni jangan tengok apa orang lain dapat. Tapi tengoklah apa kita dapat dan akan dapat berdasarkan janji-janji Allah. . Macam menabung… saving. Gaji bulan …

Orang yang paling suka bersedekah no 1. Rasulullah Read More »

LA TAHZAN Allah kata

Tuan D: jap2.. Nabi Muhammad pernah bersedih. adakah Nabi Muhammad tidak faham tauhid atas ape jua penyebab kesedihan itu? adakah Allah mnciptakan kesedihan buat manusia, agar manusia x paham tauhid? . Okey untuk menjawab soalan ni begini… . Kita kena faham Rasulullah ditarbiyah oleh Allah sepanjang baginda berdakwah menjadi Nabi dan Rasul selama puluh tahun …

LA TAHZAN Allah kata Read More »

Ubah cara hidup kita, rezeki kita akan ikut berubah

Kurangkan tidur Kurangkan makan Kurangkan percakapan . Itu tanda hati dekat dengan Allah. . Rutinkan harian kita untuk melakukan ini setiap hari. . Pagi… ada keberkatan. . Ubah cara hidup kita, rezeki kita akan ikut berubah. . Ramai orang sibuk memperbaiki perkara lain sehingga lupa untuk memperbaiki dirinya sendiri. . Tidak tidur pagi, lazimkan zikir …

Ubah cara hidup kita, rezeki kita akan ikut berubah Read More »

Apa nak buat sekiranya difitnah?

Ada orang tanya NY, apa nak buat sekiranya difitnah? . Ini cara NY. . Waalaikumussalam. Doakan kebaikan semula untuk dia, doakan dia diampunkan dosa. Berkaitan fitnah ni, sebaiknya sediakan bukti yang kita difitnah. Kalau perlu untuk pertahankan diri boleh buat penerangan. Kalau takda bukti fitnah, maka berdoalah kepada Allah agar pemfitnah diberi petunjuk dan hidayah …

Apa nak buat sekiranya difitnah? Read More »

penyakit cinta dunia dan takut mati

Kenapa posting skema, serius, agama, perjuangan, akhirat, pendidikan, wakaf, kematian atau bervisi kurang mendapat sambutan netizen Malaysia? . Posting berkaitan makeup, bilal kepris, lopa, artis, hiburan konsert nyanyian, kezaliman, gelak ketawa, inspirasi, duit, kekayaan, santai, melancong, kemewahan, makanan, kecam-mengecam perli, nakkan perhatian, nak dipuji dan lain-lain perkara seronok tentang hidupan duniawi ni selain atas tu …

penyakit cinta dunia dan takut mati Read More »

Saya suka baca isi dalam dia sebab semua mengena pada saya

MasyaAllah tqq atas feedback cikpuan. . Semoga Allah sembuhkan penyakit dan FTR memberi sejuta manfaat buat yang membaca dan beramal ya.. Alhamdulillah Emyillyana 15h  ·  BismillahiMashaAllah Selamat Petang semua Selamat saya sampai kat rumah sendiri hari ni Alhamdulillah Baru sampai petang tadi sebab perancangan lain jadinya lain. Sampai rumah MashaAllah Terkejut tengok kipas tak tutup Allahu …

Saya suka baca isi dalam dia sebab semua mengena pada saya Read More »

Rezeki ni jangan bergantung pada ekonomi…

Rezeki ni jangan bergantung pada: . Ekonomi Kerajaan Keadaan Atau… Kemampuan kita. . Tapi bergantunglah pada Allah sepenuhnya. . Tak perlu risau atau pening dengan rezeki. Fokus besarkan Allah. Dalam keadaan apa pun, kekayaan Allah tidak pernah berkurang. Kita saja yang kurang meminta dan salah kebergantungan. . Risau bukan-bukan. Fikir bukan-bukan. Andai bukan-bukan. Bukan ke …

Rezeki ni jangan bergantung pada ekonomi… Read More »

Dah baca quran?

Dah baca quran? . Kenapa baca quran? . Kenapa baca surah Alwaqiah? . Sebab nak rezeki melimpah? . Tak cukup lagi ke rezeki . Nyawa Masa Umur Sihat Anggota . Yang Allah pinjamkan? . Kenapa peningkan rezeki duit dan harta lagi besar dari nak mensyukuri rezeki-rezeki yang disebut ni? . Ya sahabat… kita baca quran …

Dah baca quran? Read More »

ramaiiii orang salah faham tentang kisah nabi sebelum dan selepas kerasulan

Hari ni NY betul-betul sakit hati. Rasa gerammm betul. . Dah lama pendam nak tulis isu yang satu ni. . Tapi tulah sebab kekangan masa dengan kerja dengan anak-anak nak menulis kadang terbengkalai. Kalau dulu boleh tulis 4 kali sehari sharing. Sekarang dua hari sekali belum tentu. Jadi banyak penulisan terpendam . Apa yang sakit …

ramaiiii orang salah faham tentang kisah nabi sebelum dan selepas kerasulan Read More »

INSAN TERBAIK

Lelaki paling baik dengan keluarga anak dan isteri adalah INSAN TERBAIK . Dunia hari ni terbalik. Ramai lelaki menjadi paling jahat dengan keluarga. Tapi dengan orang luar/kawan/dll adalah paling baik. Hadis ni menjelaskan kepada kita bahawa utamakan keluarga dulu sebelum orang lain dari segi amanah dan tanggungjawab. Bukannya biarkan isteri uruskan anak dan rumahtangga seorang …

INSAN TERBAIK Read More »

Besar ujian para isteri zaman ni

Besar ujian para isteri zaman ni. ——— Tapi tidaklah seberat srikandi zaman firaun dan Rasul. . Berat dan besar mana ujian sebagai isteri dan ibu, ingat satu perkara ni disaat sabar kita semakin menipis. . “Sesungguhnya Allahlah sebaik-baik pemberi balasan di atas segala kesusahan, kesabaran, kejujuran, kesetiaan, pengorbanan, kesakitan, dan kesedihan kita yang telah, sedang …

Besar ujian para isteri zaman ni Read More »

Ibarat beri pancing dengan beri ikan kepada peminta sedekah

Ibarat beri pancing dengan beri ikan kepada peminta sedekah. Mana lebih baik? Bimbang situasi mentaliti rakyat Malaysia. . Siapa lagi nak cakna kalau bukan kita? . Pergaduhan, rasuah, perpecahan, gejala sosial, riba dan banyak lagi. . Kalian tak bimbang ke lihat generasi kita sekarang. Seolah benar akhir zaman tu adalah zaman ini. . Kami sangat …

Ibarat beri pancing dengan beri ikan kepada peminta sedekah Read More »

Jadikan hari kita penuh nikmat dan banyak pahala

Kalau takda benda nak buat. . Free tengoklah youtube cari video ustaz-ustaz tambah ilmu agama. Free je. Mudah sangat nak belajar sekarang ni. Duk rumah boleh buat macam-macam benda berfaedah. . Lepas tu kalau nampak maksiat ke, dosa mata dekat fb ni cepat-cepat scroll dan paling baik blok terus. Contoh artis-artis luar negara atau artis …

Jadikan hari kita penuh nikmat dan banyak pahala Read More »

SENYUM

Pagi-pagi mud kena ceria. Rezeki mudah masuk. . Walau pahit dan berat, ujian yang sedang dilalui. Redhalah kerana Allah. Mohon pertolongan Allah. . Allah sayang, Allah nak hapuskan dosa, Allah nak naikkan darjat. . Niatlah Hidup kerana Allah. Berjuang kerana Allah. Kerja kerana Allah. Berniaga kerana Allah. . Kita adalah hamba. Selayaknya diuji. . Sabar …

SENYUM Read More »

Jangan pernah berputus asa dari rezeki Allah

Jangan pernah berputus asa dari rezeki Allah. . Apatah lagi jika kita berada di jalan dakwah atau agama. . Ujian sabar dan ujian kebergantungan sangat hebat saat kalian pilih jalan ni. . Ganjarannya bukan dunia. Tapi akhirat sana yang tak mampu dibalas manusia. Hanya Allah saja sebaik-baik pembalasan. . Bersabar jika doa belum dimakbulkan. Bersabar …

Jangan pernah berputus asa dari rezeki Allah Read More »

Dunia hari ni semua masing-masing terlalu sibuk

Pagi ni stalker fb DrMizamBaha. Banyak perkongsian kesihatan detox dan beksin. Dajjal samiri pun banyak. . Korang… Tu hari NY tengok cerita mat kilau dan kaitkan dengan sejarah-sejarah yang NY baca dan tengok sebelum ni, ramai tali barut dan atasan yang menjadi dalang kepada penjajah. . Terfikir-fikir akhir zaman ni, sangka baik itu betul. Tapi …

Dunia hari ni semua masing-masing terlalu sibuk Read More »

Meminta-minta itu menyempitkan rezeki

Meminta-minta itu menyempitkan rezeki. . Ada pulak kita yang berhutang sedap-sedap. Bila takleh bayar mintak derma orang ramai . Untuk orang begini. Hidupnya akan lebih sempit. . Hidup biar bertanggungjawab selesaikan sendiri masalah dan penyakit yang dicari. . Kalau tak leh menyenangkan orang, jangan menyusahkan orang. . Agama tak ajar mintak derma untuk bayar hutang …

Meminta-minta itu menyempitkan rezeki Read More »

Keajaiban akan muncul apabila kita dipuncak tawakal

Keajaiban akan muncul apabila kita dipuncak tawakal. . Risau bimbang takut nak buat benda baik. Takut habis. Takut tak cukup. Takut tak dapat rezeki. . Bila kita dalam keadaan situasi ni. Allah benar-benar sedang uji kebergantungan dan tauhid kita. Sejauh mana kita bertawakal dan yakin rezeki itu daripada Allah. . Ada hutang yang ditangguhkan kerana …

Keajaiban akan muncul apabila kita dipuncak tawakal Read More »

Harga untuk sebuah syurga adalah kesabaran, pengorbanan dan keikhlasan

Bangun pagi… Jangan merungut. Jangan komplen. Jangan masam. Jangan marah. Jangan sedih. . Walau apa pun keadaan kita waktu bangun pagi. . Sakit. Penat. Lelah. Tak larat. Buntu. Stress. Serabut. . Sebut. “ALHAMDULILLAH SYUKUR dan TERIMA KASIH ALLAH yang maha pengasih dan maha penyayang…” aku telah redha dengan semua ni sehingga saat ni. Dan senyum… …

Harga untuk sebuah syurga adalah kesabaran, pengorbanan dan keikhlasan Read More »

Secantik-cantik wanita adalah wanita solehah

Dah lama NY nak tulis ni. . Sape yang rasa wajah dia cantik… Kulit dia licin. Pakailah purdah. Tutuplah dari pandangan orang terutamanya lelaki lain. Jangan diperlihatkan kecantikan kalian selain daripada suami atau bakal suami. . Kalau rasa wajah tak lawa, rasa kurang confident. Pakailah purdah. Tutuplah aib kalian dari dilihat dan dihina orang. Kerana …

Secantik-cantik wanita adalah wanita solehah Read More »

DIAM

Kalau tak boleh cakap benda yang baik pasal orang lain, baiklah diam. Kalau ada sekalipun. Simpanlah sorang. Serahkan pada Allah. Nak tegur p personal. Jangan sebarkan pada orang lain. . Bahagia sungguh andai benda-benda baik je lalu lalang dan didengarikan? . Bukankah suasana syurga begitu? . Justeru kenapa tak jadikan tempat tinggal kita sekarang ni …

DIAM Read More »

ISTERI YANG BUNTU

ISTERI YANG BUNTU . Tersepit diantara tanggungjawab dan aib. . Buntu nak meluahkan rasa setiap hari. . Punyai hasben yang tidak membantu dan tidak memahami. . Kepenatan dan kelelahan saban hari dari mula kahwin sehingga beranak pinak. . Penat Letih Lelah Sakit . Semua tanggung sendiri. . Semua urus sendiri dari celik mata sehingga pejam …

ISTERI YANG BUNTU Read More »

RAHSIA KEBERKATAN

RAHSIA KEBERKATAN. ———– . . Keempat-empat imam besar Hanafi Maliki Syafie Hanbali . Rahsia kejayaan mereka dalam kehidupan adalah mengutamakan redha ibu, Allah dan sangat menghormati guru. . Nak buat apa, nak pergi menuntut ilmu walau dekat jauh. Nak keluar berjumpa kawan dan sebagainya pasti akan tanya ibunya dulu sama ada baik atau buruk. Dengar …

RAHSIA KEBERKATAN Read More »

Kenapa bila bersedekah tak dapat balasan yang diharapkan?

Kenapa bila bersedekah tak dapat balasan yang diharapkan? . Sebab niat salah bila bersedekah iaitu niat nak dapat balasan. . Jadi macam mana cara betul nak dapat balasan sedekah? . Niatlah apabila bersedekah, hati bersyukur dengan segala nikmat Allah. . Bersedekah kerana Bersyukur! Bukan kerana nak rezeki banyak. Bukan kerana nak keluar dari masalah. . …

Kenapa bila bersedekah tak dapat balasan yang diharapkan? Read More »

Sebaik-sebaik tempat meluahkan perasaan adalah kepada Allah SWT

Tadi ada tertengok video seorang suri rumah showcase penat kerja-kerja rumah. Anak baru seorang. . Yang kesiannya, kena kecam berjemaah. . Adalah beberapa orang yang positif komen. Alhamdulillah. . Itulah mentaliti rakyat Malaysia. Semua benda nak kecam. . Hidup ni kadang tak perlu pun bandingkan diri kita dengan orang lain. Sebab mentaliti, kemahiran dan kemampuan …

Sebaik-sebaik tempat meluahkan perasaan adalah kepada Allah SWT Read More »

Jangan jadi orang selalu melakukan perkara dan perkataan yang sia-sia

Baiknyerlah kita buat kebaikan tu senyap-senyap. . Manusia tak tahu takpa. Allah SWT tahu. Cukup. . . Sebab banyak-banyak kebaikan yang kita buat, kerana satu kesalahan, manusia akan terus lupa. . Aku menyesali bicaraku. Aku mensyukuri diamku. . Lagi kita belajar, Lagi kita sedar bertapa beruntungnya kita jadi lebih bersederhana dalam segala benda. . Usah …

Jangan jadi orang selalu melakukan perkara dan perkataan yang sia-sia Read More »

ISLAM HARUS KUAT EKONOMI

Jadi kaya itu wajib, Jadi kaya itu mesti. . ISLAM HARUS KUAT EKONOMI. . Yang tak wajib adalah, . Bagitahu orang kekayaan kita. Bagitahu orang jumlah duit kita. Bagitahu orang kehidupan kita. . Zakatlah senyap-senyap. Sedekahlah senyap-senyap. Dermawanlah senyap-senyap. Infaklah senyap-senyap. . Jadilah jutawan dermawan senyap. . Banyak kebaikannya. . Terutama dari segi suma’ah, ujub, …

ISLAM HARUS KUAT EKONOMI Read More »

Poligami..

Poligami.. . Ia adalah sebuah sunnah. . Sunnah yang disalahertikan. . Begini… . Ikut cara Rasulullah itulah sunnah. . Macam mana? . Isteri pertama Rasulullah tidak dipoligamikan. . Siapa? Siti Khadijah. . Nabi setia sehingga khadijah meninggal dunia. . Point pertama sunnah adalah. SETIA. . Kemudian barulah nabi berkahwin dengan isteri-isteri seterusnya. Atas sebab agama …

Poligami.. Read More »

“..kamu hanya akan dihargai dengan benar ketika kamu berada di lingkungan yang tepat..”.

Seorang santri sedang membersihkan aquarium Kyainya, Ia memandang ikan arwana dengan takjub. Tanpa sedar Kyainya sudah berada di belakangnya.. . “Kamu tahu berapa harga ikan itu?”. Tanya sang Kyai.. “Tidak tahu”. Jawab si Santri.. “Cuba tawarkan kepada jiran sebelah!!”. Perintah sang Kyai. . Ia mengambil gambar ikan itu dan menawarkan ke jirannya.. Kemudian kembali menghadap …

“..kamu hanya akan dihargai dengan benar ketika kamu berada di lingkungan yang tepat..”. Read More »

Hanya yakin sahaja Allah sebaik-baik penolong

Hanya yakin sahaja Allah sebaik-baik penolong. Sedekah yang dijanjikan Allah balasannya, dijauhkan daripada 70 jenis bala, Allah pasti bebaskan kalian daripada belenggu rezeki dan belenggu hutang. Untung dunia dan akhirat… aamiin. . *SEDEKAH LUARBIASA DI JUMAAT BARAKAH HARI INI* Saya nak doakan pewakaf semua Dengan doa: “Ya Allah semoga engkau limpahkan rezeki orang yang bersedekah …

Hanya yakin sahaja Allah sebaik-baik penolong Read More »

Disebabkan 1 saat tu jugalah akan ubah keseluruhan keadaan rezeki

Ramai orang susah nak betulkan niat. Nak maintainkan niat. Nak konsisten niat. . Kerana Allah kerana di dalam diri ada penyakit nakkan sesuatu bila beramal. Atau ada duniawi dalam diri. . Sebab tu part niat ni paling susah. Dia boleh berbolak balik dalam masa 1 saat je. . Disebabkan 1 saat tu jugalah akan ubah …

Disebabkan 1 saat tu jugalah akan ubah keseluruhan keadaan rezeki Read More »

Hilang adab, hilang berkat, hilanglah rahmat dan ilmu susah nak lekat

Zaman dulu, kalau nak belajar. Murid mengadap guru. Murid cari guru. . Nasiblah kalau guru tu nak ajar. Itupun kalau dia nak ajar. Guru dulu senyap je. Hebat dan diam. Ulama dululah. Atau guru-guru zaman dulu. Adakah dia sengaja nak susahkan murid untuk belajar dengan dia? Tak… dia nak bagitahu supaya serius dan tidak sambil …

Hilang adab, hilang berkat, hilanglah rahmat dan ilmu susah nak lekat Read More »

Betulkan niat berniaga kerana Allah

Jom sebar manfaat. . Biar ramai-ramai dapat. . Untuk yang berniaga, semoga Allah limpahkan rezeki. . Betulkan niat berniaga kerana Allah. . Kalau takda rezeki sabar dan berdoa. . Mengharaplah hanya pada Allah. Bukan pada makhluk. . Hati pelanggan pun Allah yang pegang. . InshaaAllah semoga dipermudahkan. . Jom aamiinkan. . Nora Yusof #PenulisFTR

There is always be one step you took before that might makes your future life changed 360 for the better

“Saya bukan orang bisnes. . Walaupun saya ada jer benda nak jual tapi sebenarnya saya lebih kpd seorang customer. Saya shop almost every day. Ada jer benda saya beli. #sisfel #vigrow #chicolanest. . Kalau tak offline, online. Alhamdulillah..ni sebenarnya satu nikmat yang sangat besar. Allah sentiasa cukupkan keperluan saya, setakat yang Dia rasa perlu. Nikmat …

There is always be one step you took before that might makes your future life changed 360 for the better Read More »

Sesungguhnya sangat sedikit dalam dada manusia itu rasa syukur

Allah ni kalau nak beri sejuta sorang dekat 32 juta rakyat Malaysia ni apalah sangat kekayaannya tu. . Boleh sangat. Rezeki Allah ni dah tersedia dah dekat bumi ni. Berbillion. Bukan setakat satu juta. Tapi bertrillion bukan berbillion aje. ? . Maksudnya banyak melampau. Tinggal kita je nak usaha dapatkan atau tidak. . Ramai yang …

Sesungguhnya sangat sedikit dalam dada manusia itu rasa syukur Read More »

Bina ketakutan sampai paranoid dengan menyampaikan amaran dan azab Allah itu berbeza ya

Bina ketakutan sampai paranoid dengan menyampaikan amaran dan azab Allah itu berbeza ya. . Dalam Alquran sendiri menceritakan tentang azab Allah bagi mereka yang ingkar. Salah satunya surah Alwaqiah. . Peringatan demi peringatan disampaikan bukan untuk menjadikan kita takut tak bertempat. Takut untuk melakukan dosa dan maksiat kepada Allah supaya kembali beramal dan sedar hidup …

Bina ketakutan sampai paranoid dengan menyampaikan amaran dan azab Allah itu berbeza ya Read More »

Perlukan Bantuan ?